رییس موسسه تحقیقات دیم: این موسسه هشت رقم جدید کشاورزی معرفی کرده است

رییس موسسه تحقیقات دیم: این موسسه هشت رقم جدید کشاورزی معرفی کرده است

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: این موسسه در سال گذشته هشت رقم جدید محصولات کشاورزی پر محصول دیم را برای ارتقای تولید محصول معرفی کرده است.

عبدالعلی غفاری افزود: این محصولات شامل چهار رقم گندم، دو رقم نخود، یک رقم جو و یک رقم دانه های روغنی برای کاشت در اقلیم های مختلف بوده که دارای عملکرد و سایر ویژگی های برتر نسبت به ارقام قبلی بوده است.

وی بااشاره به اینکه ارقام گندم قابوس و باران، جوی انصار و نخود عادل درسال گذشته رونمایی شد، اظهار کرد: دو رقم گندم ویژه مناطق سرد و گرم، یک رقم دانه های روغنی و یک رقم نخود ویژه مناطق سرد در سال جاری رونمایی می شود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ادامه داد: محققان این موسسه در سال گذشته 206 طرح تحقیقاتی را در 17 استان کشور اجرا کردند که با احتساب مناطق اجرا، تعداد طرح ها بیش از 485 مورد بوده است.

غفاری یادآوری کرد: طرح های تحقیقاتی اجرا شده در این موسسه در بخش های مختلف شامل 87 مورد در بخش غلات، 59 طرح در بخش حبوبات، 28 طرح در بخش مدیریت منابع، 20 طرح در بخش دانه های روغنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین هدف این موسسه انجام طرح های تحقیقاتی و انتقال آن به مزارع دیم است، گفت: چاپ 58 مقاله علمی پژوهشی شامل 23 مقاله خارجی، 13 مقاله داخلی و دو پایان نامه و 20 مقاله در دست چاپ از مهمترین اقدام های علمی این موسسه است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ادامه داد: از حدود 12 میلیون هکتار زمین کشاورزی کشور، 53.2 درصد به کشت آبی و 46.8 درصد به کشت دیم اختصاص داشته است.

غفاری عملکرد پایین و ناپایداری تولید را از مهمترین مشکلات زراعت دیم اعلام کرد و افزود: با فرض قابلیت انتقال تنها 60 درصد توانایی های موجود ایستگاهی تحقیقاتی کشور به کشت دیم، امکان دو برابر کردن تولید در دیمزارها وجود دارد.

وی گفت: عوامل مدیریتی و قهری از دیگر چالش های زراعت دیم بوده و اگر تحقیقات علمی به جایگاه خودش ارتقاء یابد سهم مهمی در کاهش فشار بر منابع آبی اراضی می شود.

غفاری توسعه کشت با مدیریت غلط و خاک ورزی های غیرمجاز در اراضی شیب دار را از جمله عوامل محدودیت زا در کشت دیم اعلام کرد.

مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمایی، سردسیری، گرمسیری، نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور انجام می دهد.

پژوهشگران این موسسه تاکنون 36 رقم جدید دیم شامل 17 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.

منبع خبر : ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 26 فروردين 1394برچسب:, | 16:41 | نويسنده : شهروند مراغه ای |